lauantai 27. joulukuuta 2014

Pienen vauvan päivärytmi

Monelta keskustelupalstalta olen lukenut, ettei kahden kuukauden ikäisellä vauvalla voi olla mitään säännöllistä päivärytmiä ja ettei sen ikäinen lapsi tajua päivän ja yön eroista hölkäsen pöläystä. Joko minulla on käynyt todella hyvä tuuri tai sitten olen onnistunut luomaan säännöllisen päivärytmin.

Meillä nimittäin on yöt nukuttu melkein heti täysin alusta asti. Vauva alkaa unille melkein poikkeuksetta joka ilta klo 19.30. Ensimmäisen kerran poju heräilee syömään yhden kahden aikaan yöllä, eli todella mukava unipätkä tulee nukuttua putkeen. Vauva herää aamulla noin kuuden aikaan sitten ihan kunnolla ja siitä meidän aamu alkaa. Pidemmille päiväunille vauva alkaa aina klo 9.30-10.00 ja nukkuu yleensä päälle kolme tuntia. Loppupäivä nukutaan sitten vain lyhyitä unia aina parin tunnin valveillaolon jälkeen.

Näin päivämme kuluu melkein joka päivä. Mitä olen sitten tehnyt, että olen onnistunut tällaisen unirytmin vauvalle luomaan? Ehkä kaikki on tosiaan vain hyvää tuuria, mutta...

Aamulla rutiineihin kuuluu aina aamupesut, päivävaattteiden vaihto, valojen ja tv:n päälle laittaminen. Päiväunet vauva nukkuu valoisassa huoneessa, ei siis todellakaan pilkkopimeässä, kuten yöt. Päivisin meillä on aina tv tai radio auki, eli ei ole koskaan täysin hiljaista. Päivällä käydään ulkoilemassa, kaupassa tai sukulaisten luona kyläilemässä. Ja illalla kuuden aikaan on aina kylpyaika. Kyllä, meillä kylvetään joka ilta, sillä vauva nauttii siitä kovasti ja hänen ihonsa on hyvässä kunnossa. Kylvyn jälkeen vaihdetaan sitten yövaatteet. Illalla sammuttelen valoja ja laittelen tv:n pois päältä, jotta vauva tajuaisi, että kohta on aika alkaa nukkumaan. Klo 19 vaihdetaan viimeisen kerran vaippa ja syödään ennen kuin käydään yöunille. Yösyötöt ja vaipanvaihto tehdään pimeässä ja täysin juttelematta, edes katsekontaktia en luo yöllä vauvan ja minun välille.

Näin olen itse onnistunut vauvan päivän rytmityksessä. Vauva on tyytyväinen (no ei todellakaan aina :D) ja itse olen enemmänkuin tyytyväinen, kun saan nukkua yöllä kunnolla.

Kylvyn jälkeen <3

4 kommenttia:

  1. Kiva mä haluan meille myös tommosen rytmin. Täälläkin 2kk vanha poika nukkuu yöllä ihan hyvin, mutta hänen rytminsä mukaan yö alkaa vasta joskus klo 23 jälkeen ja aamulla nukuttaisi kyllä yhdeksään-kymmeneen saakka. :D minä itse kun olisin aamuvirkku ja menisin ajoissa illalla nukkumaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä taas voisin tuon sinun pojan rytmin ottaa kun en itse oikein kahdeksan aikaan vielä osaa mennä nukkumaan :D vaihdetaanko päikseen? : DD noh mutta turha valittaa, melkoisen tyytyväinen pitää tähän tilanteeseen olla :)

      Poista
    2. Niin, täytyy olla iloisia, että on edes joku rytmi, kaikilla ei sitä vissiin ole? :D
      Miten sattuukin vauvan mieltymykset päinvastoin äidin kanssa? :)

      Poista
  2. No ei kuulemma todellakaan ole vielä noin nuorina, eli pitää meidän molempien vaan olla tyytyväisiä! :) Ehkä juuri siksi, ettei pidä päästä liian helpolla vahingossakaan :D

    VastaaPoista